Wiadomości z Mikołowa

Co z ruchem rowerowym i lewoskrętem do Różanej na DK44? GDDKiA za i przeciw planom radnych

  • Dodano: 2021-03-29 08:00, aktualizacja: 2021-03-28 18:48

W styczniu tego roku radne Aneta Esnekier i Martyna Centkowska-Strzelczyk złożyły interpelację do UM Mikołów z prośbą o przekazanie wniosków do GDDKiA w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK44 w Mikołowie. Chodzi o lewoskręt w ulicę Różaną i uwzględnienie ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Gliwickiej.

Zdaniem obu radnych OKS lewoskręt z DK44 w ulicę Różaną wymaga znacznie bardziej efektywnego oznakowania, a także rozważenia możliwości wydzielenia osobnego pasa dla użytkowników drogi, którzy chcą skręcić w lewo.

Obecnie lewoskręt jest mało wyraźny, oznaczony jedynie znakiem poziomym i przecina wybrukowaną wysepkę. Trudno się domyśleć, że należy przez nią przejechać. Dodatkowo, zbyt późno zauważony lewoskręt przez kierowców może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym – przekonują radne.

Aneta Esnekier i Martyna Centkowska-Strzelczyk zaakcentowały wyraźnie kwestię wzmożonego ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Gliwickiej w granicach miasta. Stąd pojawiła się prośba o zaplanowanie i w najbliższym czasie projekt infrastruktury rowerowej przynajmniej po jednej stronie ulicy. Radne na odpowiedź ze strony GDDKiA musiały czekać aż do dziś.

GDDKiA jednocześnie za i przeciw wnioskom radnych dotyczących ruchu na DK44. Trasy rowerowe na drodze krajowej nie powinny mieć miejsca?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała w piśmie, że jej zdaniem organizacja ruchu w rejonie zjazdów dla relacji w lewo z DK44, w tym do ul. Różanej jestŚ czytelna. W stanowisku GDDKiA czytamy, że oznakowanie poziome w postaci strzał jednoznacznie wskazuje, że obowiązuje również relacja w lewo, a w liniach krawędziowych ciągłych wyznaczona jest linia przerywana.

Skrzyżowanie zostało również wyodrębnione za pomocą znaku pionowego typu A-6c „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie”.

Niemniej jednak dla podniesienia czytelności zjazdów w lewo zostanie wprowadzone uzupełniające oznakowanie w postaci tablicy typu F-10, które dodatkowo będzie wskazywać kierującym pojazdami kierunki na pasach ruchu – przekazuje dyrekcja instytucji zarządzającej DK44.

Dowiadujemy się również, że komunikacja ulicy Różanej, jak również pozostałych ulic w tej części Mikołowa winna odbywać się z wykorzystaniem skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. GDDKiA nie przychyliło się do wniosku radnych w sprawie powiększenia wlotu do ulicy Różanej.

Zwiększanie znaczenia wlotu ulicy Różanej poprzez wyznaczanie pasa do lewoskrętu w tak bliskiej odległości do wyżej wymienionego skrzyżowania jest nieuzasadnione i nieczytelne. Nie widzimy możliwości realizacji tego pomysłu – wyjaśnia p.o. zastępcy dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami, mgr inż. Kamil Bułakowski.

Generalna Dyrekcja uważa również, że rozwiązywanie problemów komunikacji ruchu rowerowego na całym odcinku ulicy Gliwickiej przez budowę ścieżki rowerowej w ciągu DK44 jest bezzasadne.

Budowa chodników i ścieżek dla pieszych i rowerzystów wzdłuż DK44 została zaplanowana – z uwagi na infrastrukturę mieszkalną – tam, gdzie piesi obecnie są zmuszeni do poruszania się poboczem.

Z punktu widzenia komunikacji rowerowej na terenie miasta Mikołów, samorząd powinien prowadzić takie działania, aby ruch rowerowy w jak najmniejszym stopniu był prowadzony przy DK44, a w jak największym wyprowadzany poza oddziaływanie DK44, gdzie z uwagi na natężenie ruchu, poruszanie się rowerem nie będzie należało do bezpiecznych i atrakcyjnych środków transportu – czytamy w piśmie GDDKiA.

Dyrekcja uznaje, że do władz samorządowych należy praca nad siecią dróg pieszo-rowerowych, które w sposób całościowy wyjdą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również