W styczniu tego roku radne Aneta Esnekier i Martyna Centkowska-Strzelczyk złożyły interpelację do UM Mikołów z prośbą o przekazanie wniosków do GDDKiA w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK44 w Mikołowie. Chodzi o lewoskręt w ulicę Różaną i uwzględnienie ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Gliwickiej.
Zdaniem obu radnych OKS lewoskręt z DK44 w ulicę Różaną wymaga znacznie bardziej efektywnego oznakowania, a także rozważenia możliwości wydzielenia osobnego pasa dla użytkowników drogi, którzy chcą skręcić w lewo.
Obecnie lewoskręt jest mało wyraźny, oznaczony jedynie znakiem poziomym i przecina wybrukowaną wysepkę. Trudno się domyśleć, że należy przez nią przejechać. Dodatkowo, zbyt późno zauważony lewoskręt przez kierowców może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym – przekonują radne.
Aneta Esnekier i Martyna Centkowska-Strzelczyk zaakcentowały wyraźnie kwestię wzmożonego ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Gliwickiej w granicach miasta. Stąd pojawiła się prośba o zaplanowanie i w najbliższym czasie projekt infrastruktury rowerowej przynajmniej po jednej stronie ulicy. Radne na odpowiedź ze strony GDDKiA musiały czekać aż do dziś.
GDDKiA jednocześnie za i przeciw wnioskom radnych dotyczących ruchu na DK44. Trasy rowerowe na drodze krajowej nie powinny mieć miejsca?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała w piśmie, że jej zdaniem organizacja ruchu w rejonie zjazdów dla relacji w lewo z DK44, w tym do ul. Różanej jestŚ czytelna. W stanowisku GDDKiA czytamy, że oznakowanie poziome w postaci strzał jednoznacznie wskazuje, że obowiązuje również relacja w lewo, a w liniach krawędziowych ciągłych wyznaczona jest linia przerywana.
Skrzyżowanie zostało również wyodrębnione za pomocą znaku pionowego typu A-6c „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie”.
Niemniej jednak dla podniesienia czytelności zjazdów w lewo zostanie wprowadzone uzupełniające oznakowanie w postaci tablicy typu F-10, które dodatkowo będzie wskazywać kierującym pojazdami kierunki na pasach ruchu – przekazuje dyrekcja instytucji zarządzającej DK44.
Dowiadujemy się również, że komunikacja ulicy Różanej, jak również pozostałych ulic w tej części Mikołowa winna odbywać się z wykorzystaniem skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. GDDKiA nie przychyliło się do wniosku radnych w sprawie powiększenia wlotu do ulicy Różanej.
Zwiększanie znaczenia wlotu ulicy Różanej poprzez wyznaczanie pasa do lewoskrętu w tak bliskiej odległości do wyżej wymienionego skrzyżowania jest nieuzasadnione i nieczytelne. Nie widzimy możliwości realizacji tego pomysłu – wyjaśnia p.o. zastępcy dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami, mgr inż. Kamil Bułakowski.
Generalna Dyrekcja uważa również, że rozwiązywanie problemów komunikacji ruchu rowerowego na całym odcinku ulicy Gliwickiej przez budowę ścieżki rowerowej w ciągu DK44 jest bezzasadne.
Budowa chodników i ścieżek dla pieszych i rowerzystów wzdłuż DK44 została zaplanowana – z uwagi na infrastrukturę mieszkalną – tam, gdzie piesi obecnie są zmuszeni do poruszania się poboczem.
Z punktu widzenia komunikacji rowerowej na terenie miasta Mikołów, samorząd powinien prowadzić takie działania, aby ruch rowerowy w jak najmniejszym stopniu był prowadzony przy DK44, a w jak największym wyprowadzany poza oddziaływanie DK44, gdzie z uwagi na natężenie ruchu, poruszanie się rowerem nie będzie należało do bezpiecznych i atrakcyjnych środków transportu – czytamy w piśmie GDDKiA.
Dyrekcja uznaje, że do władz samorządowych należy praca nad siecią dróg pieszo-rowerowych, które w sposób całościowy wyjdą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców.