Zapowiadana od dawna potężna inwestycja związana ze stworzeniem systemu transportu niskoemisyjnego zaczyna nabierać kształtu. Magistrat rusza z pierwszym etapem budowy centrum przesiadkowego.
O tym, że Urząd Miasta planuje utworzenie centrum przesiadkowego, nawiązującego do podobnych rozwiązań zastosowanych m.in. w sąsiednich Tychach informowaliśmy Was kilka miesięcy temu. Inwestycja, w ramach której ma powstać największy w centrum Mikołowa parking docelowo mieszczący do 178 samochodów osobowych i 16 miejsc postojowych dla taboru autobusowego powstanie obok Dworca PKP. Urząd Miasta chce utworzyć w tym miejscu punkt, w którym będzie można pozostawić swój samochód i przesiąść się na inny środek transportu – pociąg lub autobus. Realizacja tak dużej inwestycji, zaplanowanej na lata 2018-2020 i z ewentualną dotacją ze środków Unii Europejskiej, o którą ubiega się mikołowski magistrat zaczyna nabierać kształtu.
Miejscy urzędnicy rozpisali właśnie przetarg na budowę połączenia drogowego pomiędzy ulicą Kolejową i ulicą Katowicką wraz z chodnikami, parkingami – w tym dla komunikacji publicznej, odwodnieniem i oświetleniem.
Inwestycja swym zakresem obejmuje budowę drogi klasy L wraz ze stanowiskami postojowymi dla samochodów osobowych oraz dla pojazdów komunikacji zbiorowej, chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, zjazdami do posesji, niezbędnym uzbrojeniem technicznym jak oświetlenie i kanalizacja deszczowa oraz przebudową i zabezpieczeniem istniejącego uzbrojenia, które koliduje z projektowanymi rozwiązaniami.
Prace na terenie przyszłego centrum rozpoczną się od przygotowania gruntu, w tym robót geodezyjnych, mechanicznego karczowania pni starych drzew, przycinki rosnącego drzewostanu, karczowania zagajników i usunięcia warstwy humusu. Później nastąpi rozbiórka wszystkich nawierzchni, a także muru ogrodzeniowego, bramy i murowanych garaży. Kolejne będą roboty ziemne. Po przeprowadzeniu odpowiedniego przygotowania i drenażu gruntu, nawierzchnia na ul. Kolejowej oraz łączników drogowych ul. Kolejowa – Krawczyka, ul. Krawczyka – Waryńskiego zostanie wylana z mieszanek mineralno-bitumicznych.
Skrzyżowanie, parking BUS i dla samochodów osobowych, zjazdy do posesji i chodniki zostaną wyłożone kostką brukową o różnej grubości. Układ dróg zyska niezbędne oznakowanie poziome i pionowe. W okolicy będzie można również skorzystać z dwukierunkowej ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów na podłożu bitumicznym, dla lepszej widoczności wyróżnionej kolorem czerwonym.
Poprawione zostanie bezpieczeństwo na rampie bocznicy kolejowej. W planach budowlanych pozostaje wykonanie nowego ogrodzenia i wymiany bramy. By poszerzyć miejsce na centrum przesiadkowe likwidacji wymaga rozjazd nr 4 i tor nr 8 na stacji Mikołów. Wykonawca zdemontuje szyny i podkłady drewniane, a później przygotuje teren do połączenia toru nr 6 z nr 3 przez ułożenie nowego odcinka toru długości 35 metrów.
Gruntownie zmodernizowana zostanie również kanalizacja deszczowa na całym terenie, a widoczność zapewni 31 nowych lamp z oprawami typ LED. Projekt zakłada również gruntowną przebudowę kanalizacji teletechnicznej.
Na tę część inwestycji Urząd Miasta chce przeznaczyć 7,72 mln złotych. Do przetargu stanęło łącznie 6 firm, w tym dwie z Mikołowa. Miejscy urzędnicy są na etapie wyboru wykonawcy, którego powinniśmy poznać na dniach. Zwycięzca przetargu będzie miał czas łącznie do 31 stycznia 2020 roku, jednak część robót musi zostać zakończona do 30 listopada tego roku. Mowa o łączniku drogowym od ul. Waryńskiego do ul. Krawczyka i od ul. Krawczyka do parkingu dla autobusów.