Wiadomości z Mikołowa

Jak znaleźć cechy wyróżniające swoją firmę?

  • Dodano: 2022-09-26 08:00, aktualizacja: 2022-09-27 07:28

Chyba każda firma uważa, że czymś się różni od innych. Jak odnaleźć te cechy i czy są one pozytywne, czy jednak inne osoby odbierają je inaczej? Co nas wyróżnia? I co sprawia, że mamy poczucie odrębności? A może bycie w cieniu nie jest takie złe? Zastanówmy się, jak odpowiedzieć na te pytania w kontekście biznesowym i jakie to ma znaczenie dla firmy.

W dobie zalewu informacji każda firma chce jakoś się wyróżnić i zainteresować klientów. Większości początkujących przedsiębiorców wydaje się, że wystarczy mieć pomysł i sukces murowany. Ale gdyby tak było, to mieszkalibyśmy wśród miliarderów i każdy produkt by nas ciągle zaskakiwał. Chyba jednak codzienność jest nieco bardziej szara, a mimo to wiele interesów i tak się kręci. 

W zależności od tego, czy dopiero wchodzimy na rynek, czy jesteśmy już zaawansowanym graczem, będziemy szukać różnych dróg i możliwości. 

Początkujący przedsiębiorca ma o tyle łatwiej, że może właściwie zaproponować wszystko. Firma z wieloletnim stażem ma już wyrobioną markę, którą zresztą można bardzo konkretnie wycenić. A to zobowiązuje. Klienci cenią tę, a nie inną markę właśnie ze względu na jej specyfikę, na towar czy usługę, którą znają i lubią. Trudno nagle powiedzieć, że od dziś zmieniamy strategię i to co było słodkie, będzie od jutra gorzkie. Takie firmy mają już to coś; coś, co je wyróżnia, coś specyficznego i będą to chronić. 

Sprawdź także:

Firmy, które dopiero wchodzą na rynek, muszą się odnaleźć w środowisku biznesowym. Jest na to kilka sposobów. Najprostszy i najczęściej stosowany to analiza rynku. Badanie upodobań klientów i ich oczekiwań. Tak można się dowiedzieć, na przykład, jaki kolor Europejczycy (jeśli to nasz rynek docelowy) lubią najbardziej. Albo jakiej wielkości porcje artykułów spożywczych klienci chcieliby kupować. Narzędzi do takich analiz jest bardzo wiele i faktycznie jako konsumenci jesteśmy nieustannie badani i obserwowani. Wykorzystajmy tę wiedzę i określmy, jaki walor ma nasz produkt, a brakuje go u innych lub po prostu przygotujmy ofertę, idealnie trafiającą w gusta i oczekiwania klientów.

Analiza konkurencji i jej najmocniejszych atutów to kolejna skuteczna metoda na znalezienie cechy, którą zechcemy się wyróżnić. Wiedząc, co oferują liderzy rynku i dlaczego właśnie te produkty zdominowały sprzedaż, potrafimy już ocenić, czy jesteśmy w stanie konkurować, przebijając ich ofertę. 

Na przykład, jeśli firma X wygrywa na rynku, bo oferuje 1 kilogram produktu za niską cenę, to czy jesteśmy w stanie zaoferować jeszcze niższą, czy też musimy znaleźć inną zaletę, ze względu na którą klienci kupią właśnie u nas? Co może nią być, jeśli nie cena? Może walory smakowe albo właściwości oddziałujące na inne zmysły? A może opakowanie? Jeśli jeszcze nie trafiliśmy, to może dołóżmy do naszego produktu jakieś idee i wartości, wyznawane przez większość potencjalnych nabywców. Ale jak klienci to przyjmą? Tego typu burze mózgów pewnie codziennie odbywają się w agencjach marketingowych. Kto miał rację, ostatecznie zweryfikuje klient. 

Na znalezienie cechy wyróżniającej naszą firmę jest jeszcze inny prosty sposób. Należy wyjść od misji firmy i zastanowić się, po co w ogóle działamy na rynku i co z naszej działalności wynika pozytywnego dla konsumentów? Czym chcemy się kierować? Jak chcemy, żeby nas postrzegano? Jeśli na przykład działamy w branży spożywczej, pokażmy, że zależy nam na podtrzymaniu tradycji polskiej kuchni. Albo że produkty potrzebne do naszej produkcji kupujemy u lokalnych dostawców. Jeśli to już było, może odwołajmy się do tego, że nigdy nie zawiedliśmy zaufania albo produkcja i dostarczanie żywności samo w sobie jest misją społeczną. 

Można też wykorzystać walory miejsca i na nich oprzeć cechy pozytywnie nas wyróżniające. Na przykład, że produkt pochodzi z miejsca, które jest uzdrowiskiem albo leży wysoko w górach. Lub też kojarzy się historycznie z produktem. 

Jeszcze inna metoda to zawężenie grupy docelowej albo jej podział na mniejsze i dostosowanie do nich wyróżników produktu, albo wręcz wykreowanie marki. Tu dobrym przykładem mogą być marki kojarzone z młodzieżą albo produkty nie tylko dla określonej grupy wiekowej, ale też płci i statusu społecznego.

Jest jeszcze coś bardzo istotnego i trudno uchwytnego, poza prostymi i oczywistymi cechami wyróżniającymi markę. To coś wiąże się z kulturą organizacyjną firmy i ludźmi, którzy ją tworzą. To także wyznawane przez nich wartości i sposób postrzegania świata. Również to, jak firma reaguje na wyzwania i wydarzenia w otaczającej ją rzeczywistości. Czy dla zysku zrobi wszystko, czy też czuje się odpowiedzialna społecznie? Także kwestia, jak traktuje swoich pracowników i podwykonawców. I czy potrzeba odniesienia sukcesu będzie silniejsza niż zdrowy rozsądek? 

Czy wiemy już, jak znaleźć cechy wyróżniające swoją firmę? A może nawet odkryliśmy, jakie cechy wyróżniają doskonałą firmę i wiemy, czy taka już istnieje? Jeśli nie – stwórzmy ją!

Agencja Public Relations Commplace.pl świadczy kompleksową obsługę firm w zakresie komunikacji z mediami i opinią publiczną. Zapewniamy profesjonalną obsługę i doradztwo w zakresie strategii PR, budowania wizerunku, kreowania wydarzeń i kampanii promocyjnych. Zaufaj profesjonalistom i skorzystaj z naszej oferty!

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.