To już finał największej inwestycji w Mikołowie od kilku lat. W poniedziałek 31 października 2022 r. oddano do użytku Centrum Przesiadkowego wraz z modernizacją układu drogowego centrum miasta.
Szerzej, wyżej i zgodnie z zapewnieniem władz miasta – bezpieczniej. W poniedziałek – po 5 miesiącach prac – odbyło się oficjalne przecięcie wstęgi na oddanym do użytku mieszkańcom, pasażerom komunikacji miejskiej i kierowcom Centrum Przesiadkowym. Zakończył się bowiem ostatni, czwarty etap modernizacji centrum Mikołowa - całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego, przeprowadzona przez PKP PLK i konieczna modernizacja układu drogowego biegnącego pod nim (UM Mikołów).
Tym sposobem, mikołowianie i nie tylko będą mogli od dziś korzystać z zakończonego prawie w całości (z uwagi na ścieżki rowerowe) przestronnego Centrum Przesiadkowego z szerokim wiaduktem, który został poszerzony z 9 do 28 metrów, podniesiony o prawie 60 cm i mieszczą się na nim cztery pasy ruchu. Przeprowadzając skomplikowaną modernizację miasto poniosło koszty w wysokości ponad 30 mln złotych (z dofinansowaniami na ok. 20 milionów), a przebudowa wiaduktu kosztowała PKP 30 mln złotych.
To ważny dzień dla miasta. Po kilku latach prac i wspólnych wysiłków wielu podmiotów, oddajemy do użytku sporą cześć zmodernizowanego centrum miasta. Czynimy to z myślą o komforcie i bezpieczeństwie oraz poprawie mobilności mikołowian i mieszkańców powiatu mikołowskiego. Dziękuję wszystkim partnerom za zaangażowanie i dobrą robotę, a użytkownikom życzę, by inwestycja służyła jak najlepiej – przekonuje Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.
Centrum Przesiadkowe gotowe. Zakończył się ostatni etap trwającej od 4 lat inwestycji
Warto przypomnieć, że prace rozpoczęły się w 2018 roku i zostały poprzedzone wielomiesięcznym procesem przygotowawczym w postaci planowania, uzgodnień branżowych, uzyskaniem potrzebnych decyzji i pozwoleń, otrzymaniem dofinansowania do projektu i ogłoszeniem przetargu na wykonawstwo.
Jest mi bardzo miło, że mogłem od początku koordynować budowę centrum przesiadkowego i modernizację układu drogowego całego centrum miasta. Jestem przekonany, że inwestycja będzie nam wszystkim służyła przez długie lata. A muszę powiedzieć, że poszczególne jej etapy przypadały na bardzo ciekawe czasy – m.in. okres pandemii koronawirusa, galopująca i zaskakująca wszystkich rozmiarami inflacja – co czyniło realizację zadania trudniejszym - wreszcie piękny jubileusz 800-lecia Mikołowa. Dodatkową satysfakcje przynoszą mi pro-ekologiczne rozwiązania, jakie w tym projekcie zastosowaliśmy. Z pewnością nasze miasto i mieszkańcy zasługują na tego typu nowoczesne rozwiązania, dlatego będziemy podobne zadania kontynuować – dodaje Mateusz Handel, zastępca burmistrza Mikołowa
W celu zminimalizowania uciążliwości inwestycja została podzielona na etapy:
- Budowa łącznika ulic Waryńskiego – Kolejowa o długości 470 metrów ze skanalizowaną drogą, oświetloną energooszczędnymi lampami. Powstały obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, mała architektura – ławki. Celem było lepsze skomunikowanie Rety z centrum Mikołowa, a także rozładowanie natężenia ruchu. Na tym etapie wdrożono budowę parkingu obsługującego CP na ok. 200 miejsc (pojazdy osobowe, autobusy, jednoślady). Koszt to 7 mln złotych.
- Budowa płyty dworca (1 etap) w postaci 5 peronów z nowoczesnymi wiatami, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, infokioskami z dotykowymi ekranami, hotspotami, podgrzewanymi ławkami w wiatach i ogniwami fotowoltaicznymi na dachach wiat. W drugiej części budowa ronda na skrzyżowaniu Prusa i Kolejowej i budowa ronda turbinowego u zbiegu Prusa i Miarki, a także modernizacja układu drogowego między rondami. Koszt to 14,4 mln złotych. Na koniec instalacja monitoringu w obrębie terenu dworca i nowego układu drogowego – łącznie 67 kamer za kwotę ok. 1,5 mln złotych.
- Całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego (PKP PLK) i modernizacja układu drogowego biegnącego pod nim ( UM Mikołów), co wymagało dużego wysiłku, aby czasowo skoordynować inwestycję kolei z harmonogramem prac Urzędu Miasta. Trzykrotnie szerszy wiadukt, zmodernizowana jezdnia pod nim, rondo w miejsce skrzyżowania ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej. Koszt poniesiony przez miasto to 7 mln złotych.
Ekologia i poprawa bezpieczeństwa głównymi celami kompleksowej inwestycji
Budowie Centrum Przesiadkowego przyświecał cel ekologiczny – skłonienie mieszkańców do regularnego korzystania z transportu zbiorowego w postaci autobusów i kolei. Podczas budowy zastosowano ekologiczne ogniwa fotowoltaiczne na wiatach, powstały również dwa stanowiska z ładowarkami dla samochodów elektrycznych. Teren został obsadzony setkami krzewów, kwiatów i innych roślin, a wiosną przyszłego roku powstaną ścieżki rowerowe rozchodzące się promieniście z centrum w różnych kierunkach Mikołowa. Wkrótce ma pojawić się również ładowarka do autobusów elektrycznych autorstwa Metropolii GZM.
Do przeprowadzenia inwestycji zaangażowano łącznie 12 podmiotów, w tym przedstawicieli samorządu terytorialnego na wszystkich szczeblach - Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe w Mikołowie, Urząd Marszałkowski w Katowicach i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, a także szczebla państwowego - administrację rządową, Urząd Wojewódzki, ministerstwa, spółki państwowe PKP PLK czy PKP Nieruchomości).
Finansowanie projektu zapewniono ze środków budżetu miasta, funduszy unijnych (13 mln złotych), budżetu państwa (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju), Funduszu Dróg Samorządowych oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Fundusz Solidarności), a także Powiatu Mikołowskiego.