Mikołów - portal miejski mojMikolow.pl

Wiadomości z Mikołowa

Tak wygląda budowa centrum przesiadkowego w Mikołowie [ZDJĘCIA]

  • Dodano: 2019-07-24 07:15, aktualizacja: 2019-07-24 07:44

Bez opóźnień na budowie centrum przesiadkowego. Do końca 2020 roku w pobliżu Dworca PKP powstanie ponad 200 miejsc parkingowych, nowy dworzec autobusowy i infrastruktura komunikacyjna.

Zgodnie z informacją Urzędu Miasta na budowie centrum przesiadkowego nie ma opóźnień. Pierwszy etap inwestycji ma zostać zakończony na początku 2020 roku. Jedynym problemem, na jaki napotkali robotnicy był pocisk artyleryjski, znaleziony w pobliżu dworca PKP podczas prac ziemnych, który wymagał usunięcia przez jednostki saperskie.

Inwestycja, w ramach której powstaje największy w centrum Mikołowa parking docelowo mieszczący nawet 200 samochodów i kilkanaście miejsc postojowych dla taboru autobusowego powstanie obok Dworca PKP. W tym miejscu będzie można pozostawić swój środek transportu: samochód, motocykl czy rower i przesiąść się na inny środek transportu – pociąg lub autobus. Budowany obiekt w Mikołowie zostanie wyposażony w istotną dla obsługi podróżnych infrastrukturę. Oprócz miejsc parkingowych pojawią się nowe przystanki autobusowe, punkty sprzedaży biletów wraz z systemem informacyjnym z rozkładem jazdy i strukturą sieci komunikacyjnej. Realizacja tak dużej inwestycji została zaplanowana na lata 2018-2020.

W ubiegłym roku przebudowano drogę pomiędzy ul. Waryńskiego i Kolejową. 

Odcinek ma ok. 470 metrów długości i w założeniu ma rozładować część ruchu drogowego z ul. Prusa. Po obu stronach łącznika pojawiły się chodniki, ławki, kosze na śmieci, oświetlenie. Koszt budowy I etapu całej inwestycji związanej z budową centrum przesiadkowego to ok. 7 mln zł. Ma on zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku – informuje Tomasz Rogula, rzecznik mikołowskiego magistratu.

Skrzyżowanie, parking dla autobusów i samochodów osobowych, zjazdy do posesji i chodniki są wykładane kostką brukową o różnej grubości. Układ drogowy otrzyma niezbędne oznakowanie poziome i pionowe. Zgodnie z informacją UM, będzie można również skorzystać z dwukierunkowej ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów na podłożu bitumicznym, dla lepszej widoczności oznaczonej kolorem czerwonym.

Połączenie drogowe Kolejowa - Waryńskiego to nowe możliwości komunikacyjne. Pozwoli ono zapobiec korkom na ul. Prusa, które tworzą się tu w godzinach szczytu. Dzięki niemu dogodniejszy dojazd do centrum (także rowerem) będą mieli mieszkańcy Rety. Mikołowianie z pewnością zasługują na zintegrowane Centrum Przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Nasze miasto jest częścią Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Wygodna i sprawnie działająca komunikacja to podstawa takiego organizmu, stąd nasze działania – wyjaśnia Mateusz Handel, wiceburmistrz Mikołowa.

W planie budowlanym jest poprawa bezpieczeństwa na rampie bocznicy kolejowej - wykonanie nowego ogrodzenia i wymiany bramy. By poszerzyć miejsce na centrum przesiadkowe likwidacji wymaga rozjazd nr 4 i tor nr 8 na stacji Mikołów. Wykonawca zdemontuje szyny i podkłady drewniane, a później przygotuje teren do połączenia toru nr 6 z nr 3 przez ułożenie nowego odcinka toru długości 35 metrów.

Budowa węzła przesiadkowego, czyli miejsca łączącego transport prywatny z publicznym, znacznie ułatwi mieszkańcom przemieszczanie się po Metropolii. Będzie można przyjechać na dworzec autobusem, samochodem, motocyklem lub rowerem i tu przesiąść się na kolej. Nowe miejsce wyposażone będzie w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, czyli w miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów czy systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się z rozkładem jazdy lub siecią komunikacyjną – przekonuje Tomasz Rogula.

Dziś samochody parkują w pobliżu peronu na Dworcu PKP. Istniejąca nawierzchnia budzi obawy kierowców o stan podwozia, spod asfaltu przebija stary bruk, a miejsc postojowych jest zdecydowanie mniej niż zakładana ich liczba już po remoncie. 

Koniecznym wydaje się modernizacja samego budynku Dworca PKP i peronu. Niestety, teren należy do spółki Polskich Kolei Państwowych i jego remont nie leży w kompetencjach mikołowskiego magistratu.

Pierwszy etap projektu realizuje konsorcjum gliwickiej firmy SILESIA INVEST Sp. z o.o. (lider) i Novum Stone Expert Sp. z o.o. z Katowic (partner). Koszt całej inwestycji, w tym budowy nowego dworca autobusowego, systemu drogowego, poszerzenie ul. Prusa i stworzenie nowego parkingu to łącznie ponad 21 mln złotych. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej (ponad 13 mln złotych). Prace związane z ostatnim etapem inwestycji zaplanowano na koniec 2020 roku.

Galeria zdjęć

Komentarze (2)    dodaj komentarz »

  • Jorguś

    Tak sobie myślę : ciekawe czy ktoś z władz miasta zagląda na to forum, czy czyta komentaże? A może głosy mieszkańców Mikołowa są tylko,, głosem wołającego na puszczy". Wielokrotnie pisałem tutaj komentarze lecz nigdy nie padła ŻADNA odpowiedź... :-(

  • Jorguś

    Brawo władze Mikołowa, oby tylko to centrum było lepiej wykorzystane niż zbudowany ogromnym nakładem środków dworzec PKP...A teraz pytanie do Władz Mikołowa: kiedy coś zrobią na pętli w Borowej Wsi , na Wygodzie? Wielu Mikołowian chcących dojechać autobusem z Mikołowa do pracy czy szkół od lat Marzenie tam i moknie bo mają do dyspozycji tylko jedną wiatę przystankową. Czy ci ludzie nie zasługują już na,, odrobinę dobrobytu"? Czy dla władz miasta stanowi aż taki problem zbudowania na pętli autobusowej budynku w którym pasażerowie mogli by się schronić zimą a latem kupić coś zimnego do picia? Dlaczego nasze dzieci tak jak my sami w czasach nauki będą zmuszone chcąc dojechać do szkół przeżywać te same katusze na przystanku zwanym,, Wygoda"?

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.