Zapowiadana od dawna inwestycja związana ze stworzeniem nowego systemu transportu publicznego zaczyna nabierać kształtu. Właśnie powstaje prowadząca do niego infrastruktura drogowa.
Wielokrotnie informowaliśmy Was o tym, że Urząd Miasta planuje utworzenie centrum przesiadkowego, nawiązującego do podobnych rozwiązań zastosowanych m.in. w sąsiednich Tychach. Inwestycja, w ramach której ma powstać największy w centrum Mikołowa parking docelowo mieszczący do 178 samochodów osobowych i 16 miejsc postojowych dla taboru autobusowego powstanie obok Dworca PKP. W tym miejscu będzie można pozostawić swój samochód i przesiąść się na inny środek transportu – pociąg lub autobus. Realizacja tak dużej inwestycji, zaplanowanej na lata 2018-2020 weszła w pierwszy etap.
Kilkanaście dni temu, rozpoczęły się roboty budowlano-drogowe związane z budową łącznika pomiędzy ul. Waryńskiego i Kolejową.
Odcinek będzie miał ok. 470 metrów długości i pozwoli rozładować część ruchu drogowego z ul. Prusa. Pod nim pobiegnie kanalizacja deszczowa odbierająca wodę podczas deszczów, po obu stronach łącznika pojawią się chodniki, będzie też ścieżka rowerowa, oświetlenie, ławki, kosze na śmieci. Nowa droga jest właśnie asfaltowana. Koszt budowy I etapu całej inwestycji związanej z budową centrum przesiadkowego to ok. 7 mln zł. Łącznik zostanie oddany do użytku w 2019 roku – informuje Tomasz Rogula, rzecznik mikołowskiego magistratu.
Skrzyżowanie, parking dla autobusów i samochodów osobowych, zjazdy do posesji i chodniki zostaną wyłożone kostką brukową o różnej grubości. Układ drogowy otrzyma niezbędne oznakowanie poziome i pionowe. Zgodnie z informacją UM, będzie można również skorzystać z dwukierunkowej ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów na podłożu bitumicznym, dla lepszej widoczności oznaczonej kolorem czerwonym.
Połączenie drogowe Kolejowa - Waryńskiego to nowe możliwości komunikacyjne. Pozwoli ono zapobiec korkom na ul. Prusa, które tworzą się tu w godzinach szczytu. Dzięki niemu dogodniejszy dojazd do centrum (także rowerem) będą mieli mieszkańcy Rety. Mikołowianie z pewnością zasługują na zintegrowane Centrum Przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Nasze miasto jest częścią Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Wygodna i sprawnie działająca komunikacja to podstawa takiego organizmu, stąd nasze działania – wyjaśnia Mateusz Handel, wiceburmistrz Mikołowa.
Poprawione zostanie bezpieczeństwo na rampie bocznicy kolejowej. W planach budowlanych pozostaje wykonanie nowego ogrodzenia i wymiany bramy. By poszerzyć miejsce na centrum przesiadkowe likwidacji wymaga rozjazd nr 4 i tor nr 8 na stacji Mikołów. Wykonawca zdemontuje szyny i podkłady drewniane, a później przygotuje teren do połączenia toru nr 6 z nr 3 przez ułożenie nowego odcinka toru długości 35 metrów.
Budowa węzła przesiadkowego, czyli miejsca łączącego transport prywatny z publicznym, znacznie ułatwi mieszkańcom przemieszczanie się po Metropolii. Będzie można przyjechać na dworzec autobusem, samochodem, motocyklem lub rowerem i tu przesiąść się na kolej. Nowe miejsce wyposażone będzie w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, czyli w miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów czy systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się z rozkładem jazdy lub siecią komunikacyjną – przekonuje Tomasz Rogula.
Pierwszy etap projektu realizuje konsorcjum gliwickiej firmy SILESIA INVEST Sp. z o.o. (lider) i Novum Stone Expert Sp. z o.o. z Katowic (partner). Koszt całej inwestycji, w tym budowy nowego dworca autobusowego, systemu drogowego, poszerzenie ul. Prusa i stworzenie nowego parkingu to łącznie ponad 21 mln złotych. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej (ponad 13 mln złotych). Prace związane z ostatnim etapem inwestycji zaplanowano na koniec 2020 roku.