W 2020 roku do września w Polsce doszło aż do 2691 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosło 170 kierujących rowerami, a 2448 zostało rannych. Najwięcej poszkodowanych to osoby powyżej 60-tego roku życia.
Niezależnie od wieku, każdy rowerzysta dla własnego bezpieczeństwa, powinien zadbać o to, aby być widocznym dla innych uczestników ruchu
Kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, choć nie są obowiązkowe ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w warunkach złej widoczności.
Bezpieczeństwo rowerzysty zależy też od stanu technicznego roweru i jego wyposażenia.
Prawidłowo wyposażony rower powinien posiadać:
- z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające);
- z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające);
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Korzystając z roweru zawsze należy pamiętać o obowiązujących przepisach. Ważne jest, aby rowerzyści, gdy tylko jest to możliwe, poruszali się po drogach rowerowych. Rowerzystę obowiązuje podczas jazdy zakaz korzystania z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręce.
Bardzo istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów są zachowania innych uczestników ruchu. Do większości zdarzeń, w których poszkodowani są użytkownicy jednośladów, przyczyniają się kierujący samochodami osobowymi. W dużej mierze wypadki te powstają z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowego wyprzedzania. Natomiast do wypadków, których sprawcami są rowerzyści, dochodzi głównie na skutek nieustąpienia pierwszeństwa innym kierującym oraz podczas nieprawidłowo wykonywanego manewru skrętu.
Pamiętajmy! Przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w połączeniu z wzajemną życzliwością, szacunkiem i wyrozumiałością z pewnością wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.