Szkoła Podstawowa nr 8 im. Wojciecha Korfantego w Mikołowie od 2011 roku wdraża projekty unijne w sektorze: Edukacja Szkolna - Partnerstwa strategiczne, (czyli projekty wielostronne realizowane z udziałem polskich instytucji).
Na przestrzeni 8 lat współpracowała z 20 państwami unijnymi.
W dniach od 19 marca 2018 r. do 23 marca 2018 r. szkoła jest gospodarzem międzynarodowej wizyty z udziałem 30 uczniów i nauczycieli z Hiszpanii, Grecji, Turcji, Rumunii, Bułgarii.
Obecny projekt to Erasmus +, Akcja 2. Współpraca szkół na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk (ang. KA2: Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices),
Nazwa naszego projektu ARS LONGA” odnosi się do wspierania edukacji uczniów przez różne formy działalności artystycznej. W porządku uczniowie. Zostańmy sąsiadami i wspaniałymi artystami.
W RAMACH PROJEKTU WPROWADZAMY długofalowe zmiany, innowacje i dobre praktyki niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia, dzieląc się swoimi doświadczeniami na szczeblu międzynarodowym.
We wszystkich szkołach wdrażamy wspólne mniejsze projekty, międzynarodowe konkursy, metody: Clil, ( zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe, nauczanie problemowe i kooperatywne uczenie się), portfolio
W ramach projektu są dwa rodzaje mobilności:
- międzynarodowe spotkania projektowe służące zarządzaniu i wdrażaniu projektu
- działania związane z uczeniem się/nauczaniem/szkoleniami, czyli krótkoterminowe wymiany grup uczniowskich
1. Czas trwania naszego projektu to dwa lata: od 01.09.2016 do 01.09.2018
2. Szkoła nasza pozyskała partnerów do realizacji projektu:
• Partnerzy: Koordynator Hiszpania, CEIP San Bartolome , c/ Miguel Delibes, 17, 03314 Orihuela San Bartolome, España
• Primary School Eng. Georgy Ivanov Valkov, Lukovit, Bułgaria
• II 3ο D.S . Karpenisiou, Amorgou 6, Karpenissi, Sterea Ellada, Greece
• Szkoła Podstawowa nr 8 im. Wojciecha Korfantego w Mikołowie, ul.Wolności 27, Mikołów, Poland
• Szkoła z Turcji ,Akhisar Manisa
• Scoala Gimmnazială Ocna Sibiului Ocna Sibiului, Sibiu, Romania
[W porządku uczniowie. Zostańmy sąsiadami i wspaniałymi artystami.]
4. Cele i założenia projektu :
Celem naszego projektu jest pokazanie uczniom sensu i znaczenia różnych sztuk artystycznych ( tj.: muzyki, plastyki, teatru, techniki, fotografii, literatury itp.) w szybko i stale zmieniającej się Europie, w kontekście najważniejszych ogólnoludzkich wartości. Chcemy wykazać, że sztuka jest dobrym sposobem wspierania rozwoju uczniów, tak, aby byli w pełni akceptowanymi członkami życia szkoły, społeczeństwa i Europy.
Podniesienie rangi przedmiotów artystycznych, również w aspekcie hobby ma zapobiec samotności uczniów i społecznemu wykluczeniu oraz ich osobistemu ich dowartościowaniu. Edukacja muzyczna ma przyczynić się do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju osobowości.
Poprzez sztukę chcemy rozbudzić kreatywność i wrażliwość uczniów, pobudzić świat wrażeń i emocji; fascynację muzyką, kolorem, językiem dźwięku i ciała, a jednocześnie wspomóc rozwój własny uczniów i cały proces edukacji w szkole. Sztuka ma być drogą ku zdumieniu, zrozumieniu i lepszemu poznaniu siebie i świata.
Jednym z celów jest również, aby uczniowie zauważali potrzeby wszystkich, pomimo różnic, szczególne rówieśników ze szczególnych potrzebami edukacyjnymi, którzy mogą na równych prawach uczestniczyć w projektach artystycznych w szkole.
Chcemy również, aby uczniowie docenili znaczenie nauki języków obcych, doskonalili się w tym zakresie, co przyczyni się do budowania kontaktów międzyludzkich w Europie. W ten sposób nasi uczniowie osiągną większą świadomość faktu, że nauka języka nie musi być nudną procedurą zapamiętywanie słownictwa i zrozumienia gramatyki, ale że może zmienić się w fascynującą przygodę poznawania świata, ludzi i różnych kultur.
Nasz projekt będzie motywować uczniów do nauki języków obcych poprzez komunikowanie się z uczniami z krajów partnerskich przez maile, media społecznościowe oraz z wykorzystaniem TIK. Celem projektu będzie również: poznanie dziedzictwa kulturowego i historii każdego kraju uczestniczącego. Będziemy uczyć się współpracy, podejmowania wspólnych decyzji pomimo różnic kulturowych i poglądów.