Firmowe strony internetowe, e-commerce i aplikacje mobilne mają konkretne cele biznesowe. Dzięki UX designowi ich realizacja może być pełniejsza. W jaki sposób? Sprawdź, na czym polega i co daje kompleksowy proces projektowy produktów cyfrowych!
- UX design to projektowanie zorientowane na konkretnego odbiorcę.
- W ramach procesu projektowego user experience należy zintegrować prace wielu różnych specjalizacji.
- Pozytywne doświadczenie potencjalnego klienta z danym produktem wpływają na decyzje zakupowe.
Każda witryna czy program ma sprecyzowaną grupę docelową. Dla UX designera niezwykle istotne jest poznanie tzw. Persony – modelowego klienta. Projektowanie interakcji i przewidywanie zachowania użytkowników wymaga poznania przyszłych odbiorców. Ich potrzeb, oczekiwań i faktycznych schematów postępowania w środowisku internetowym. Jak czytamy na https://thestory.is/pl/uslugi/user-experience/ux-design/, droga do wspólnego celu (maksymalizacji konwersji) jest unikalna dla każdego projektu. Dlatego ciężko określić, ile kosztuje UX design czy jak długo zajmie opracowanie optymalnych rozwiązań.
Co robią UX designer i UI designer? Projektowanie doświadczeń użytkownika to wieloetapowy proces
UX design to praca zespołowa, wymagająca zaangażowania różnych specjalistów lub kompetencji z wielu dziedzin:
- UX researcher zdobywa informacje, przeprowadza badania i poznaje oczekiwania użytkowników;
- grafik odpowiada za szatę wizualną;
- programiści front-endu za jej wdrożenie do produktu;
- UX writing służy do przygotowania treści i komunikatów tekstowych – w taki sposób, by użytkownik nie miał wątpliwości, co się stanie po podjęciu danej akcji.
Gotowy UI (ang. user interface) powinien jeszcze przejść testy użyteczności. W tym celu należy przygotować funkcjonalny prototyp – to pozwoli odnaleźć elementy, które z mogą się okazać za mało intuicyjne i nieczytelne. Taka wiedza i doświadczenie przydaje zarówno przy tworzeniu nowego produktu od podstaw, jak i udoskonalaniu już istniejącego. Potrzeby użytkownika nieustannie ewoluują. Systematyczny audyt UX oferowanych usług cyfrowych pozwala na ewaluację funkcjonalności produktu – identyfikowanie bolączek, wdrażanie poprawek i ulepszanie tych obszarów, które działają dobrze (a mogą lepiej).
User experience design pozwala na lepsze zrozumienie użytkownika i spełnienie oczekiwań odbiorców
Aby potencjalny klient wykonał pożądaną akcję, wcześniej musi wykonać szereg innych czynności. Przykładowo złożenie zamówienia w sklepie internetowym wymaga odnalezienia wartościowej oferty, zapoznania się z nią, wybrania opcji dostawy, dokonania płatności etc. Za sprawą UX designu ścieżki konwersji stają się krótsze, prostsze i bardziej zrozumiałe. Dobrze zaprojektowane funkcje i interfejs sprawiają, że produkty cyfrowe są wygodne, bezproblemowe i w pełni intuicyjne. Użytkownik oszczędza swój bezcenny czas i chętniej wróci w przyszłości.