Strefa relaksu to specjalnie wydzielone pomieszczenie w przestrzeni pracowniczej, którego główną funkcja jest wspieranie odpoczynku pracowników. Coraz więcej firm stosuje tego typu rozwiązania dla zwiększenia efektywności oraz poprawy samopoczucia u osób zatrudnionych.
Chill room w pracy
Strefa relaksu nazywana jest również chill roomem. To nic innego jak pomieszczenie, w którym pracownik może odpocząć w czasie pracy. Większość nowopowstałych firm ma bardzo wysoką kulturę pracowniczą. Przejawem jej są właśnie chill roomy, które podkreślają, jak ważna jest przerwa i odpoczynek w pracy. Przeważnie tego typu pomieszczenia posiadają wygodne siedziska, gadżety ułatwiające relaks m.in. konsole do gier oraz zaaranżowane są w sposób, który ułatwia wyciszaniu. Wśród ogłoszeń o pracę zamieszczanych np. na Pracuj.pl strefa relaksu uznawana jest często za benefit pracowniczy.
Gdzie stworzyć strefę relaksu?
Strefa relaksu powinna być należycie oddalona od stanowisk tak, aby sama w sobie kojarzyła się z ukojeniem i ciszą. Ponadto, powinna być oddalona od pomieszczeń generujących hałas i będących uosobieniem pracowniczych obowiązków. Najlepiej, gdy tego typu pomieszczenia znajdują się poza biurem bądź budynkiem, np. na tarasie bądź w ogrodzie. Wówczas możliwość aranżacyjna jest większa, gdyż można zaimplementować do strefy m.in. roślinność.
Kto może przebywać w strefie relaksu?
Strefa relaksu powinna być dostępna dla każdego pracownika, niezależnie od stanowiska, jakie on obejmuje. Karygodne są sytuacje, gdy niektóre działy firmy posiadają własny chill room w przeciwieństwie do innych. Tego typu podwójne standardy działają na niekorzyść wizerunkową przedsiębiorstwa, jak i nastroje pracownicze. Co więcej, wizyty w strefie relaksu nie powinny być obłożone kontrolą pracodawcy. Musi on zdać sobie sprawę, iż pilnowanie pracowników w chill roomie i rozliczanie ich z ilości spędzonego tam czasu zaprzecza idei kreowania takich przestrzeni.