Wiadomości z Mikołowa

[ZDJĘCIA] Zakończenie przebudowy wiaduktu PKP. Centrum Przesiadkowe w pełni gotowe

  • Dodano: 2022-10-31 12:30

To już finał największej inwestycji w Mikołowie od kilku lat. W poniedziałek 31 października 2022 r. oddano do użytku Centrum Przesiadkowego wraz z modernizacją układu drogowego centrum miasta.

Szerzej, wyżej i zgodnie z zapewnieniem władz miasta – bezpieczniej. W poniedziałek – po 5 miesiącach prac – odbyło się oficjalne przecięcie wstęgi na oddanym do użytku mieszkańcom, pasażerom komunikacji miejskiej i kierowcom Centrum Przesiadkowym. Zakończył się bowiem ostatni, czwarty etap modernizacji centrum Mikołowa - całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego, przeprowadzona przez PKP PLK i konieczna modernizacja układu drogowego biegnącego pod nim (UM Mikołów).

Tym sposobem, mikołowianie i nie tylko będą mogli od dziś korzystać z zakończonego prawie w całości (z uwagi na ścieżki rowerowe) przestronnego Centrum Przesiadkowego z szerokim wiaduktem, który został poszerzony z 9 do 28 metrów, podniesiony o prawie 60 cm i mieszczą się na nim cztery pasy ruchu. Przeprowadzając skomplikowaną modernizację miasto poniosło koszty w wysokości ponad 30 mln złotych (z dofinansowaniami na ok. 20 milionów), a przebudowa wiaduktu kosztowała PKP 30 mln złotych.

To ważny dzień dla miasta. Po kilku latach prac i wspólnych wysiłków wielu podmiotów, oddajemy do użytku sporą cześć zmodernizowanego centrum miasta. Czynimy to z myślą o komforcie i bezpieczeństwie oraz poprawie mobilności mikołowian i mieszkańców powiatu mikołowskiego. Dziękuję wszystkim partnerom za zaangażowanie i dobrą robotę, a użytkownikom życzę, by inwestycja służyła jak najlepiej – przekonuje Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.

Centrum Przesiadkowe gotowe. Zakończył się ostatni etap trwającej od 4 lat inwestycji

Warto przypomnieć, że prace rozpoczęły się w 2018 roku i zostały poprzedzone wielomiesięcznym procesem przygotowawczym w postaci planowania, uzgodnień branżowych, uzyskaniem potrzebnych decyzji i pozwoleń, otrzymaniem dofinansowania do projektu i ogłoszeniem przetargu na wykonawstwo.

 Jest mi bardzo miło, że mogłem od początku koordynować budowę centrum przesiadkowego i modernizację układu drogowego całego centrum miasta. Jestem przekonany, że inwestycja będzie nam wszystkim służyła przez długie lata. A muszę powiedzieć, że poszczególne jej etapy przypadały na bardzo ciekawe czasy – m.in. okres pandemii koronawirusa, galopująca i zaskakująca wszystkich rozmiarami inflacja – co czyniło realizację zadania trudniejszym - wreszcie piękny jubileusz 800-lecia Mikołowa. Dodatkową satysfakcje przynoszą mi pro-ekologiczne rozwiązania, jakie w tym projekcie zastosowaliśmy. Z pewnością nasze miasto i mieszkańcy zasługują na tego typu nowoczesne rozwiązania, dlatego będziemy podobne zadania kontynuować – dodaje Mateusz Handel, zastępca burmistrza Mikołowa

W celu zminimalizowania uciążliwości inwestycja została podzielona na etapy:

  • Budowa łącznika ulic Waryńskiego – Kolejowa o długości 470 metrów ze skanalizowaną drogą, oświetloną energooszczędnymi lampami. Powstały obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, mała architektura – ławki. Celem było lepsze skomunikowanie Rety z centrum Mikołowa, a także rozładowanie natężenia ruchu. Na tym etapie wdrożono budowę parkingu obsługującego CP na ok. 200 miejsc (pojazdy osobowe, autobusy, jednoślady). Koszt to 7 mln złotych.
  • Budowa płyty dworca (1 etap) w postaci 5 peronów z nowoczesnymi wiatami, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, infokioskami z dotykowymi ekranami, hotspotami, podgrzewanymi ławkami w wiatach i ogniwami fotowoltaicznymi na dachach wiat. W drugiej części budowa ronda na skrzyżowaniu Prusa i Kolejowej i budowa ronda turbinowego u zbiegu Prusa i Miarki, a także modernizacja układu drogowego między rondami. Koszt to 14,4 mln złotych. Na koniec instalacja monitoringu w obrębie terenu dworca i nowego układu drogowego – łącznie 67 kamer za kwotę ok. 1,5 mln złotych.
  • Całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego (PKP PLK) i modernizacja układu drogowego biegnącego pod nim ( UM Mikołów), co wymagało dużego wysiłku, aby czasowo skoordynować inwestycję kolei z  harmonogramem prac Urzędu Miasta. Trzykrotnie szerszy wiadukt, zmodernizowana jezdnia pod nim, rondo w miejsce skrzyżowania ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej. Koszt poniesiony przez miasto to 7 mln złotych.

Ekologia i poprawa bezpieczeństwa głównymi celami kompleksowej inwestycji

Budowie Centrum Przesiadkowego przyświecał cel ekologiczny – skłonienie mieszkańców do regularnego korzystania z transportu zbiorowego w postaci autobusów i kolei. Podczas budowy zastosowano ekologiczne ogniwa fotowoltaiczne na wiatach, powstały również dwa stanowiska z  ładowarkami dla samochodów elektrycznych. Teren został obsadzony setkami krzewów, kwiatów i innych roślin, a wiosną przyszłego roku powstaną ścieżki rowerowe rozchodzące się promieniście z centrum w różnych kierunkach Mikołowa. Wkrótce ma pojawić się również ładowarka do autobusów elektrycznych autorstwa Metropolii GZM.

Do przeprowadzenia inwestycji zaangażowano łącznie 12 podmiotów, w tym przedstawicieli samorządu terytorialnego na wszystkich szczeblach - Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe w Mikołowie, Urząd Marszałkowski w Katowicach i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, a także szczebla państwowego - administrację rządową, Urząd Wojewódzki, ministerstwa, spółki państwowe PKP PLK czy PKP Nieruchomości).

Finansowanie projektu zapewniono ze środków budżetu miasta, funduszy unijnych (13 mln złotych), budżetu państwa (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju), Funduszu Dróg Samorządowych oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Fundusz Solidarności), a także Powiatu Mikołowskiego.

Komentarze (3)    dodaj »

  • Ana123

    Wszystko ok i te latarnie na środku chodnika rewelka brawo

  • mm

    nooo,inwestycja robi wrażenie :-) teraz kolej na dworzec PKP bo straszy ...

  • jorguś

    Wszystko piknie, pytanie tylko czy ludzie będą chcieli korzystać z komunikacji zbiorowej. Obecne ceny biletów zarówno autobusowych jak i kolejowych sprawiają że tymi środkami komunikacji zwyczajnie nie opłaca się jeździć...

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również