Wiadomości z Mikołowa

Nowe przystanki kolejowe i większą przepustowość w Mikołowie? To projekt w ramach Kolej +

  • Dodano: 2021-11-25 14:15

Projekt linii biegnącej od Katowic Ligoty do Orzesza Jaśkowic na istniejącej nitce kolejowej nr 140, która ma zwiększyć przepustowość wraz z budową przystanków w Mikołowie znalazł się wśród pomysłów złożonych do programu Kolej Plus.

Łącznie 13 projektów kolejowych z województwa śląskiego zostało zgłoszonych do uzyskania dofinansowania w ramach rządowego programu Kolej Plus. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w porozumieniu z poszczególnymi samorządami (w tym z UM Mikołów), w których inwestycje mają być realizowane mogą być te inwestycje oficjalnie zgłosiła projekty do drugiego etapu naboru.

Wszystkie zgłoszone pomysły zostały zakwalifikowane do konkursu w ramach programu Kolej Plus. Mowa tutaj nie tylko o budowie nowych torów bądź ich modernizacji, ale również tworzeniu nowych stacji kolejowych i przystanków. Całkowita wartość inwestycji to 1,5 mld złotych. GZM zadeklarowała sfinansowanie wkładu własnego dla wszystkich projektów – to 220 mln złotych.

Ma być to kolejny krok do powstania i rozwoju Kolei Metropolitalnej w GZM, której zadaniem będzie usprawnienie podróży mieszkańców.

Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r. Musimy pamiętać, że zgłaszane w ramach GZM projekty, będą porównywane z innymi, które np. przewidują budowę zupełnie nowych linii kolejowych (np. Kraków-Olkusz), dlatego też uwzględniając te czynniki, dla części naszych projektów zadeklarowaliśmy wyższy poziom wkładu własnego, aby nasze projekty miały jak najwięcej szans w konkursie – wyjaśnił Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu.

Stworzenie pełnej dokumentacji do drugiego etapu naboru zajęło pół roku. Przeprowadzono m.in. inwentaryzację wszystkich zgłaszanych linii i obiektów, wykonane analizy: ruchu, przepustowości, wpływu na otoczenie, a także analizy środowiskowe, wodne, rozkładów jazdy.

Projekty podlegały również konsultacjom społecznym, a w badaniach opinii GZM otrzymało łącznie ponad 1400 ankiet.

Linia kolejowa nr 140 zostanie poprawiona? To projekt w ramach programu Kolej Plus

Projekt zwiększenia zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odcinku od Katowice Ligoty do Orzesza Jaśkowic przez budowę drugiego toru i stworzenie dodatkowych przystanków osobowych ma wpłynąć znacząco na dostępność szybkiej kolei dla mieszkańców powiatu mikołowskiego, szczególnie tych, którzy pracują czy uczą się w Katowicach.

Dzięki temu zwiększy się częstotliwość kursów pociągów, zwłaszcza w szczytach przewozowych – porannych i popołudniowych, a także skróci czas podróży. Dlaczego? Maszyniści nie będą musieli odbywać długich postojów w oczekiwaniu na krzyżowanie ze składami jadącymi z przeciwnego kierunku. Płynność ruchu ma uleć znaczącej poprawie.

Dodatkowo, nowe przystanki dla pasażerów mają zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców, szczególnie jadących do  i wracających ze stolicy regionu. Wielu mieszkańców powiatu z pewnością chętnie będzie wybierać pociąg zamiast autobusu na trasach do Mikołowa i z powrotem.

W zakres projektu wchodzi budowa drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice, w tym przebudowa stacji na Ligocie w celu stworzenia bezkolizyjnego połączenia linii kolejowej nr 140 z linią nr 139. Dodatkowo, ma zostać wdrożona budowa dwóch dodatkowych torów na odcinku linii kolejowej nr 139 Katowice – Katowice Ligota.

Dojdzie też do przebudowy układu torowego i urządzeń SRK na posterunkach ruchu: Mikołów Jamna, Mikołów, Łaziska Górne Brada, Orzesze i Orzesze Jaśkowice, aby włączyć nowo wybudowany tor do istniejącego układu torowego, a także przebudowy istniejącej infrastruktury pasażerskiej na obecnych stacjach i przystankach osobowych wraz z dostosowaniem do wymogów dla osób z niepełnosprawnością/ograniczonym poruszaniem się.

W tej chwili linia kolejowa nr 140 jest jednym z najbardziej obciążonych jednotorowych odcinków kolejowych w Polsce!

Gdzie powstaną nowe przystanki osobowe, czyli stacje kolejowe? Mowa o dwóch miejscach – będzie to Mikołów Kamionka w rejonie ul. Porazińskiej i Kościuszki, a także Mikołów Osiedle Mickiewicza.

Drugi etap naboru do programu Kolej Plus zakończy się 25 listopada. Projekty, które zostaną zakwalifikowane do realizacji poznamy w pierwszym kwartale 2022 roku.

Wśród zgłoszonych inwestycji, oprócz projektu na terenie powiatu mikołowskiego, znalazły się:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg

Mowa również o projektach punktowych jak:

  • Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice – Tychy Lodowisko

Joanna ZegarlickaJoanna Zegarlicka
Źródło: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia/UM Mikołów/własne

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również