Urząd Miasta postanowił wyjść z interesującą propozycją do wszystkich, którym Mikołów jest bliski. Pojawił się SIP – aplikacja pozwalająca na uzyskanie potrzebnych informacji dotyczących naszego miasta.
System Informacji Przestrzennej – w skrócie SIP – to nowa aplikacja wprowadzona niedawno przez Urząd Miasta. Dedykowaną na urządzenia mobilne z systemami iOs, Android i Windows apkę stworzono, by w przystępny mieszkańcom i przyjezdnym sposób przekazać niezbędne informacje o mieście. Aplikację można już pobrać w sklepach z aplikacjami właściwymi danemu systemowi, np. w AppStore aplikacja nosi nazwę SIP Mikołów.
Przyjemny dla oka interfejs, rozbudowane ale i orientacyjne menu i prawdziwy, rzetelny bank wiedzy o Mikołowie; plan miasta, adresy, telefony, informacje o zabytkach - to tylko niektóre z atutów – wylicza Tomasz Rogula, rzecznik mikołowskiego magistratu.
Aplikacja podzielono na dwa główne obszary. Pierwszy z nich to Przyjazne Miasto, skierowany do osób aktywnie spędzających czas. Możemy tu znaleźć m.in. informacje o trasach rowerowych, terenach na rodzinne spacery, a także traktach przystosowanych do joggingu. Aplikacja pozwala nam na zmierzenie liczby pokonanych kilometrów w trakcie aktywności fizycznej.
Użytkownicy aplikacji prócz zaznaczonych wcześniej miejsc i tras, będą mogli również zaproponować i zapisać swoje sportowe przebieżki, wymieniając się tym samym pomysłami z pozostałymi mieszkańcami. Aplikacja jest zintegrowana z miejskim kalendarzem wydarzeń, na bieżąco aktualizowanym w zakładce nadchodzących wydarzeń – tłumaczy Tomasz Rogula.
Korzystający z SIP mają również możliwość wprowadzenia numeru kontaktowego ICE (In case of emergency). Taka funkcja przydaje się w razie wypadku lub zagrożenia. Wskazana wcześniej osoba otrzyma informację alarmową wraz z naszą lokalizacją.
Drugi z modułów ma służyć szczególnie mieszkańcom troszczącym się o wizerunek i estetykę przestrzeni publicznej Mikołowa
Dajemy możliwość wygodnego zgłaszania problemów, usterek i uwag dotyczących przestrzeni publicznej. Będzie można to zrobić z telefonu w dowolnym miejscu i czasie, na przykład na spacerze. Przestrzeń publiczna należy do nas wszystkich, a dla nas bardzo istotny jest głos mieszkańca, stąd nowa możliwość kontaktu - przekonuje Stanisław Piechula, burmistrz Mikołowa.
Wprowadzona w interfejs aplikacji zakładka „Zgłoszenia Publiczne” pozwala na niemal natychmiastowe przekazanie informacji o istniejącym problemie miejskim urzędnikom o zaistniałym problemie. Można wybrać jedną spośród ośmiu kategorii, przyporządkowując swoje zgłoszenie:
- bariery dla niepełnosprawnych
- dewastacja zieleni
- dzikie wysypiska
- uszkodzenia oznakowania
- zagrożenia
- uszkodzenie obiektów małej architektury
- uszkodzenie nawierzchni dróg lub chodników
- uwagi do przestrzeni publicznej
Przy zgłaszaniu nieprawidłowości trzeba podać możliwie dokładny adres bądź wykorzystać wbudowany w aplikację lokalizator, gdy znajdujemy się w miejscu, które zgłaszamy. Wiadomość powinna zawierać krótki opis i opcjonalnie nasz numer telefonu wraz z adresem e-mail (choć zgłoszenia można wysyłać również anonimowo). Warto też dodać zdjęcie, które przedstawi problem obrazowo.
Wszystkie przypadki będziemy sprawdzać pod kątem merytorycznym, a następnie rozsyłać do odpowiednich komórek urzędu w celu podjęcia dalszych działań. Mieszkańcy którzy zostawią swój adres e-mail zostaną powiadomieni o przyjęciu zgłoszenia, lub powodzie jego odrzucenia - przekonuje Agnieszka Siudzińska z Biura Rozwoju Systemów Informatycznych.
Przyjęte zgłoszenia zostaną naniesione na interaktywną mapę miasta i oznaczone odpowiednimi statusami według postępu prac nad rozwiązaniem problemu (przyjęty, w toku, zrealizowany). Zalogowani użytkownicy będą mieli możliwość sprawdzania na bieżąco wszystkich zgłoszeń.
Część zgłoszeń, które można będzie zrealizować niezwłocznie przekażemy specjalnej Grupie Interwencyjnej Zakładu Usług Komunalnych – zapewnia burmistrz Piechula.
Oferowane w aplikacji rozwiązania zostaną wprowadzone do GIS.