Projekt opracowany przez nauczycielkę ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Mikołowie jest jednym z sześciu nagrodzonych Złotym Grantem w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu Projektanci Edukacji. Od pomysłu do projektu, organizowanego przez największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Laureaci otrzymają granty finansowe w wysokości 3000 zł, wspierające realizację dalszych prac.
Projekt Puk, puk. Kto tam? Depresja. Biblioterapia - kojąca moc książki skierowany był do uczniów klas 1-3, którzy wkraczając w nowy świat, przynoszą nie tylko tornister pełen nowych książek i ładny, kolorowy piórnik, ale często także bagaż zmartwień i stresu. Pomysł polegał na skorzystaniu z zasobów terapeutycznych zawartych w literaturze dziecięcej, tak aby poprzez bezpieczny świat bajek oraz ich bohaterów, nauczyć dzieci mówić o emocjach i sobie z nimi radzić.
- Codzienna praca z młodymi ludźmi pokazuje, jak wielka jest potrzeba rozmawiania o emocjach, ale również budowania pozytywnych sposobów radzenia sobie z nimi. W tym projekcie wyjątkowe jest dla mnie to, że już na początku drogi szkolnej uczniowie otrzymują pakiet odpowiednich narzędzi. Tak powinna wyglądać szkoła przyszłości! - komentuje Joanna Krzemińska, jurorka konkursu Projektanci edukacji.
Złoty Grant dla Szkoły Podstawowej nr 10 w Mikołowie
Dzięki projektowi najmłodsi uczniowie zrozumieli, że są akceptowani. W szkole zbudowano bezpieczną atmosferę, która sprzyjała dzieciom w trudach dnia codziennego, a ich osobiste problemy nie były bagatelizowane. Dzieci nauczyły się mówić o troskach, o lękach i nauczyły się prosić o pomoc, choć to bardzo trudne nawet dla nas dorosłych.
- Szczególnie ważne stały się dla mnie słowa jednego z uczniów, który po kolejnych zajęciach biblioterapeutycznych zapytał: „Zrobi pani takie zajęcia o stresie?”, „A takie byłyby Ci potrzebne?” - zagadnęłam. W odpowiedzi usłyszałam: „Tak! Dzisiaj mamy kartkówkę z angielskiego i tak się bardzo stresuję!”. Uczeń napisał kartkówkę bezbłędnie, ale ja od tego ucznia dostałam coś cenniejszego: upewnienie, że to co proponuję ma sens, że zajęcia biblioterapeutyczne są dzieciom potrzebne, że dzięki nim nie tylko zaczynają rozumieć i mówić o tym co czują, ale też szukają pomocy, a proponowane strategie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wykorzystują w życiu. To mały sukces projektowy i świadomość, że objęty kierunek jest właściwy - opowiada koordynatorka projektu nauczycielka Katarzyna Andreyka-Wilk.
Śląsk może pochwalić się aż dwoma zwycięskimi zespołami!
Drugi projekt nagrodzony Złotym Grantem w konkursie “Projektanci edukacji” to Breath Detect Vest - projekt realizowany przez uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku. Uczniowie opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Urządzenie to, w przeciwieństwie do istniejących na rynku monitorów oddechu, ma być niedrogie, wygodne dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilne - możliwe do przenoszenia razem z dzieckiem.
Pomysły uczniów z województwa śląskiego znalazły się wśród 41 projektów nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu “Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. W tym roku rywalizowali ze sobą uczniowie z 502 szkół. Łączna pula nagród finansowych w konkursie wynosi 84.000 zł.
Więcej o wszystkich projektach, które zdobyły nagrody jury można przeczytać na stronie konkursowej.