Wiadomości z Mikołowa

Petycja w sprawie pociągu do Katowic

  • Dodano: 2024-07-03 14:00

Mieszkańcy Wyr domagają się uruchomienia linii kolejowej z Wyr do Katowic, przez Tychy. Obecnie zbierają podpisy pod petycją skierowana do Zarządu Województwa Śląskiego. Do tej pory zebrano ich ponad 550.

- Od 10 lat ponad 8 tysięczna Gmina Wyry zabiega o uruchomienie przejazdów pasażerskich z postojem w Wyrach. W aktualnej chwili z uwagi na remont DK 928 problem jest palący. Przystanek i parking są już gotowe! Gmina ponosi koszty ich utrzymania. Zamiast tego mieszkańcy Wyr z trudem codziennie pokonują trasę z Wyr do Tychów - aktualnie dojazd zajmuje około 45 minut. Przywrócenie przejazdów kolejowych skróci czas dojazdu do Tychów do 4 min!. Zyskałaby również mocno obciążona DK 81 prowadząca do Katowic. Mieszkańcy Gminy Wyry korzystający z pociągu w znacznym stopniu odciążyliby ruch na tej drodze. Aktualnie kładzie się nacisk na komunikację miejską, dlatego warto uruchomić takie połączenie dla 8000 mieszkańców Gminy, szczególnie w tak trudnej sytuacji remontu, który potrwa przez kolejne dwa lata. Korzyścią dla województwa będzie odciążenie dróg. Dlatego jako Mieszkańcy Gminy Wyry zwracamy się z ogromną prośbą o pozytywne rozpatrzenie tej petycji - napisali jej autorzy.

Oddolna inicjatywa

Inicjatywa ma charakter oddolny i wyszła od mieszkańców. Jednak władze w tej sprawie są tego samego zdania, szczególnie że to gmina ponosi koszty utrzymania przystanku kolejowego ( koszenie, sprzątanie). Nie mówiąc już o parkingu przy ul. Puszkina i wykonaniu ścieżki umożliwiającej dojście na przystanek. Na potrzeby utworzenia miejsc parkingowych przy peronie PKP w Wyrach uzyskano dofinansowanie z Metropolitalnego Funduszu Solidarności Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koszt robót budowlanych oszacowano na 173 000 zł.

Nie bez znaczenia jest również fakt, iż nie chodzi o stworzenie całkiem nowej trasy, a przywrócenie połączenia, które funkcjonowało przez lata. Chodzi o pociągi, które kursowały na linii kolejowej 169 Tychy-Orzesze Jaśkowice przez Wyry i Łaziska Górne, na której ruch pasażerski został zawieszony w 2001 roku. Znajdował się tam również dodatkowy, zelektryfikowany tor umożliwiający mijankę, który został rozebrany po zlikwidowaniu posterunku. Dawny budynek stacyjny został adaptowany do innych celów, aktualnie mieści się w nim pizzeria z pubem.

Pociągi już były

Początki kolei żelaznej w tym miejscu to rok 1870, kiedy to uruchomione zostały regularne połączenia między Tychami a Łaziskami Średnimi. Na tej trasie odbywał się wówczas zarówno ruch towarowy jak i pasażerski. W latach 70 tych ubiegłego wieku właśnie tymi pociągami docierali do pracy pracownicy łaziskiej elektrowni i huty. Tak było do 2001 roku, kiedy szlak został zamknięty. Dekadę później trasa została otwarta dla ruchu pasażerskiego, ale były to krótkotrwałe epizody. Jak można przeczytać na stronie bazakolejowa.pl w 2011 szlak otwarto na dziesięć dnia dla kursującego dwa razy dziennie składu Białystok-Rybnik, Rybnik-Białystok, ale pociąg ten nie zatrzymywał się w Wyrach, w wakacje 2012 roku kursował tu TLK Wydmu Racibórz-Łeba-Racibórz zatrzymujący się na przystanku Orzesze Miasto. Teraz zaś, jak mówią mieszkańcy, kursują tam jedynie ceske drahy i węglarki, a im nie zależy na szybkobieżnych składach, a pociągach Kolei Śląskich, które będą się zatrzymywać w Wyrach.  Szczególnie że przystanek kolejowy przy ul. Dworcowej jest po remoncie sfinansowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. W planach jest również rewitalizacja linii kolejowych 140/169/179/885/138, czyli połączenia Orzesze-Jaśkowice – Tychy-Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń –Oświęcim, o czym mówi się od czterech lat. Dwa lata temu podpisano nawet umowę na sporządzenie dokumentację, zaś ówczesne ministerstwo infrastruktury zapewniało, że jest to jeden z priorytetów województwa śląskiego znajdujące się na pierwszej pozycji przewidzianej do finansowania w ramach RPO WSI z perspektywy UE 2021-2027. Projekt ten zakłada m.in. budowę peronu jednokrawędziowego na istniejącym przystanku Łaziska Kopanina oraz budowę drugiego przystanku w Wyrach około 2 km w kierunku stacji Łaziska Średnie od już istniejącego.

Jeździły, a teraz nie ma

Przed dwoma laty na tej trasie pojawił się tabor naszego regionalnego przewoźnika. Związane to było z remontami sieci kolejowej w Łaziskach Górnych i Mikołowie. Wtedy też pociągi na kierunkach: Chałupki, Katowice, Oświęcim, Racibórz, Sumina, Wodzisław Śląski zostały przeniesione na tę trasę. Już wtedy mówiło się o uruchomieniu stałych połączeń, o tym jednak miała zadecydować zainteresowanie pasażerów. W tej sprawie zapytanie złożył jeden z wyrskich radnych, chcąc dowiedzieć się od przewoźnika czy chętni na przejazdy byli, czy też wożono powietrze. Nie otrzymał jednak odpowiedzi ze strony przewoźnika.

W sprawie pojawił się również wątek metropolitalny, bowiem Linia 169 łączyłaby należące do GZM Tychy, Wyry Łaziska Górne z Orzeszem, które pozostaje poza tym związkiem, czyli pytanie o finansowanie tych połączeń.

Obecna petycja, zresztą nie pierwsza, wskazuje na to, że mieszkańcy są zainteresowani stałymi połączeniami, szczególnie w momencie gdy dojazd do Tychów czy Mikołowa jest znacznie utrudniony ze względu na remont DW 928 -ul. Pszczyńska. Pociąg, którym w ciągu kilku minut można się dostać do Tychów i dalej do Katowic byłbym wybawieniem. Nie wiadomo jaki efekt przeniesie ten apel.


Źródło: Redakcja / www.petycjeonline.com

Komentarze (1)    dodaj »

  • Tadek z Łazisk

    Oto kolejny przykład bałaganiarstwa i wszechobecnego chaosu urzędniczego w całej zarówno UE jak i w naszym państwie. Z jednej strony naciski na eliminację pojazdów z silnikami spalinowymi i propagowanie komunikacji zbiorowej, z drugiej zaś strony utrudnianie realizacji propozycji mieszkańców Wyr.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również