Rowery z napędem elektrycznym to już teraźniejszość. Coraz częściej pojawiają się one na polskich drogach. Jednym z głównych importerów tych pojazdów jest firma TAURUS. Rozmawiamy z Robertem Senczkiem, specjalistą, który przybliża nam zasadę działania tego sprzętu.
Jaka jest różnica pomiędzy rowerem tradycyjnym a elektrycznym?
Robert Senczek.: Rowery z napędem elektrycznym nie różnią się swoim wyglądem od tych tradycyjnych. Niemniej jednak są nieco bardziej masywne i wytrzymałe. Przyczyną takiego stanu jest wzmocniona rama roweru. To właśnie w niej zamontowane są pojemniki na akumulatory. Można je także montować obok tylnego koła.
Od jak dawna takie rowery są dostępne na polskim rynku?
R.S.: Można powiedzieć, że od niedawna i cały czas zdobywają one popularność. Zaobserwowaliśmy jednak, że szybko rośnie grono osób zainteresowanych tym sprzętem. To dobre rozwiązanie dla mieszkańców dużych miast. Każdy z nas wie, jak długo trzeba czasem stać w korku. W przypadku takiego roweru poruszanie się po wielkomiejskich ulicach jest dużo łatwiejsze. Dlatego też stanowią one ciekawą alternatywę dla samochodów. Ponadto są bardzo ekologiczne, gdyż nie wytwarzają spalin. Muszę także dodać, że taki typ jednośladów zdobywa dużą popularność w różnorakich ośrodkach rehabilitacyjnych, sanatoriach i hotelach. W bardzo przystępny sposób pomagają one w utrzymaniu i podnoszeniu kondycji fizycznej. Sportowcy i profesjonaliści również znajdą coś dla siebie. Dzięki wspomaganiu można pokonać większe trasy, zdobyć wyższe szczyty i poprawić swoje osiągi.
Fot. Rower elektryczny.
Dla kogo jest więc ten typ rowerów?
R.S.: Jest on dedykowany dosłownie każdemu. Przede wszystkim trzeba sobie zdać sprawę, że to kolejny i naturalny etap w ewolucji rynku rowerowego. Nasz rower może wybrać zarówno amator ceniący sobie spokojne wycieczki, jak i nastawiony na dalekie trasy sportowiec. Taki rower, to nie gadżet. To w pełni profesjonalny sprzęt sportowy.
Czym jest i jak działa napęd elektryczny?
R.S.: Jest to wspomaganie elektryczne. W zależności od siły pedałowania i ustawienia odpowiedniego trybu, pomaga ono w czasie jazdy przyjmując część oporu stawianego przez pedały.
Fot. Napęd elektryczny (tylnonapędowy).
Jaką prędkość można rozwinąć przy pomocy napędu?
R.S.: Napęd działa do prędkości 25km/h. Jeżeli jedziemy szybciej następuje jego wyłączenie. Jesteśmy wtedy już dobrze rozpędzeni, wiec wspomaganie nie jest potrzebne.
Czy istnieją różne rodzaje napędów?
R.S.: Tak. W naszej ofercie znajdują się trzy rodzaje napędów. Pierwszy z nich to Panasonic (tylnonapędowy). W tym przypadku zwiększony jest nacisk na tylne koło. Drugim rodzajem jest Bosch, czyli napęd centralny. To dosyć nowatorskie rozwiązanie. Jak wskazuje nazwa, w tym przypadku całość umieszczona jest w centralnej części mechanizmu. Trzeci napęd to Units (przednionapędowy). Jest najbardziej ekonomiczny, jeżeli chodzi o cenę.
Fot. Panel do obsługi trybów napędowych.
Jakie tryby obejmują napędy, i jak ich używać?
R.S.: W naszych produktach możliwe jest uruchomienie czterech trybów.
1. TURBO pozwala na maksymalne wsparcie.
2. SPORT to tryb natychmiastowy dający nam mocne wspomaganie.
3. Tryb TOUR jest idealnym rozwiązaniem na długie trasy. Pomoc systemu jest w tym przypadku rozłożona równomiernie.
4. Ostatnim trybem jest ECO. Tutaj otrzymujemy delikatne wspomaganie. Ten ostatni tryb pozwala na najdłuższe funkcjonowanie baterii. Oczywiście można także jeździć z wyłączonymi trybami.
Czy centrala elektryczna ma jakieś dodatkowe funkcje?
R.S.: Można jej używać jako ładowarki do smartfona lub odtwarzacza mp3.
Fot. Uruchomiony tryb STANDARD.
Jaką odległość można pokonać na naładowanej baterii?
R.S.: Na pełnej baterii można przejechać nawet 150 kilometrów. Wszystko uzależnione jest od wybranego trybu.
Jak długo trzeba ładować baterię?
R.S.: Całkowity czas naładowania to 2,5 godziny. Jest to stosunkowo krótki czas. Przykładowo możemy zabrać rower w góry i ładować go ze zwykłego gniazdka podczas odpoczynku w schronisku.
Jaką żywotność ma bateria?
R.S.: W naszej ofercie znajdują się baterie 300 i 400 watowe. Mają one bardzo zbliżoną wielkość i wagę. Każda z nich nie traci właściwości do około 500 cykli ładowania. Pozwala to na przejechanie 40 000 kilometrów. Trzeba jednak pamiętać, że technologia w tej dziedzinie ciągle postępuje i mniej więcej co 2-3 lata na rynku ukazują się nowe, pojemniejsze baterie.
Fot. Bateria montowana nad tylnym kołem.
Jak wygląda proces wymiany baterii na nową?
R.S.: Wymiana jest bardzo prosta. Zwyczajnie wyjmuje się starą baterię i zakłada nową. Przypomina to normalną zmianę baterii w telefonie lub aparacie fotograficznym.
Gdzie można serwisować taki rower?
R.S.: W naszym sklepie prowadzimy wymianę pełnych partii podzespołów. Wygląda to tak, że klient zostawia zabezpieczony moduł i dostaje od nas zastępczy. W tym czasie wysyłamy część do producenta i czekamy na zwrot.
Fot. Rower elektryczny praktycznie nie różni się od tradycyjnych jednośladów.
Na co należy zwrócić uwagę podczas użytkowania?
R.S.: Jak już wspomniałem, rowery elektryczne nie różnią się praktycznie niczym od tych tradycyjnych. Dlatego też części są odporne na deszcz, wodę, mróz i inne podobne czynniki. Jedyne co mogę zalecić, to unikanie czyszczenia elektrycznych podzespołów przy pomocy wody pod dużym ciśnieniem.
Dane kontaktowe:
Firma TAURUS
ul. Wieczorka 11
Mikołów
tel. 662 123 668 lub 22 823 86 36
e-mail: helpdesk@taurus.info.pl