Umiejętność efektywnej i skutecznej pracy w zespole to jedna z najważniejszych kompetencji miękkich. Przydaje się ona niezależnie od zawodu i jest bardzo cenioną umiejętnością przez wielu pracodawców. Oto kilka rad, jak efektywniej pracować w zespole.
Zaprezentowanie samego siebie
Bardzo ważnym elementem dyskusji w grupie jest umiejętność zaprezentowania samego siebie i swojego zdania. Wpływa ona w ważny sposób zwłaszcza w pierwsze nasze dni pracy w danym zespole. Odpowiednia ekspozycja własnych celów, umiejętności oraz wymogów względem innych pozwoli nam osadzić się w strukturach firmy. Powinniśmy pamiętać, że jako członek zespołu mamy takie same prawa jak inni, więc nie musimy się bać własnego zdania czy głosu sprzeciwu otoczenia. Co więcej, każda opinia bywa budująca, zwłaszcza przedstawiona podczas burzy mózgów.
Skoncentruj się na słuchaniu
Musimy pamiętać, że praca w grupie to nie tylko przewodzenie działaniami i przedstawianie swojego zdania, ale również uważne słuchanie. Pozwoli to nie tylko poznać resztę składu, ale również przemyśleć na spokojnie wiele kwestii. Czas poświęcony na słuchaniu możemy poświęcić analizie wszystkich zasłyszanych informacji. W ten sposób możemy podjąć o wiele trafniejszą decyzję bądź poznać w sposób przekrojowy dany problem.
Równość członków grupy
Efektywna praca oznacza realizowanie obowiązków na podobnym poziomie zaangażowania. Oznacza to, że każdy w zespole powinien być równy, zarówno pod względem obowiązków, jak i praw. Dzięki temu każdy członek zespołu posiada prawo głosu, a jego zdanie jest tak samo cenne co opinia kierownika bądź lidera. O wiele łatwiej wówczas utrzymać pozytywne nastroje w firmie. Co więcej, dzięki temu możemy otrzymać bardzo wiele budujących rad i wskazówek co do prowadzenia zespołu czy działania samego przedsiębiorstwa.