Są już wyniki naboru do rządowego programu Kolej Plus. Łącznie sześć projektów liniowych z GZM otrzymało dofinansowanie na budowę torów. Wśród nich modernizacja linii kolejowej 140, biegnącej przez Mikołów i powiat!
Wspaniała nowa wiadomość dla Mikołowian! Mamy nowoczesne centrum przesiadkowe, układ drogowy wokół i będzie nowy wiadukt ale od Katowic Ligoty do Orzesza Jaśkowic jest tylko jeden tor, co całkowicie ogranicza przepustowość tej linii kolejowej nr 140. Jednak dzięki programowi Kolej Plus i Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, do której należymy, linia ta zostanie rozbudowana do dwóch torów, co pozwoli na zwiększenie ilości kursujących pociągów – poinformował na Facebooku Stanisław Piechula.
Co zmieni się na biegnącej przez Mikołów i powiat mikołowski linii kolejowej nr 140? Projekt zwiększenia zdolności przepustowej na odcinku od Katowic Ligoty do Orzesza Jaśkowic zakłada budowę drugiego toru i stworzenie dodatkowych przystanków osobowych. Takie rozwiązanie ma wpłynąć znacząco na dostępność szybkiej kolei dla mieszkańców powiatu mikołowskiego, szczególnie tych, którzy pracują czy uczą się w Katowicach i Mikołowie..
W zakres projektu wchodzi budowa drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice, w tym przebudowa stacji na Ligocie w celu stworzenia bezkolizyjnego połączenia linii kolejowej nr 140 z linią nr 139. Dodatkowo, ma zostać wdrożona budowa dwóch dodatkowych torów na odcinku linii kolejowej nr 139 Katowice – Katowice Ligota.
Kolej Plus w Mikołowie oznacza drugi tor kolejowy i nowe przystanki!
Inwestycja zakłada też przebudowę układu torowego i urządzeń SRK na stacjach Mikołów Jamna, Mikołów, Łaziska Górne Brada, Orzesze i Orzesze Jaśkowice, aby włączyć nowo wybudowany tor do istniejącego układu, a także rozbudowę istniejącej infrastruktury pasażerskiej na stacjach i przystankach osobowych wraz z dostosowaniem do wymogów dla osób z niepełnosprawnością/ograniczonym poruszaniem się.
Z pewnością zostanie też wyremontowany główny dworzec i w ten sposób stworzy w całości nowoczesne Centrum Przesiadkowe w Mikołowie. Zabiegamy o remont i rozbudowę dworca PKP w Mikołowie o prawdziwą ogrzewaną poczekalnię, toalety staramy się rozbudować sami, a zapewne realizacja programu Koleje Plus w tym pomoże – przekazał burmistrz Mikołowa.
W Mikołowie powstaną również nowe stacje kolejowe osobowe. Chodzi o przystanek Mikołów Kamionka w rejonie ul. Porazińskiej i Kościuszki, a także Mikołów Osiedle Mickiewicza. Władze miasta zapewniają, że w toku są wciąż rozmowy o powstaniu stacji kolejowej na Recie.
Drugi dodatkowy tor ma mieścić się bezproblemowo w obecnym pasie kolejowym a zaplanowane dodatkowe przystanki są wyłącznie stacjami do wsiadania lub wysiadania, zajmującymi możliwie mało terenu, a nie kolejnymi dworcami kolejowymi.
Linia licząca 27 kilometrów ma kosztować około 460 mln złotych, z czego wkład własny zapewnia miastu Metropolia GZM w wysokości 82 mln złotych. Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku – informuje Stanisław Piechula.
Warto przypomnieć, że Kolej Plus to program sfinansowania dobudowy - dołożenia drugiego toru do obecnie jednego (od przystanków Katowice Ligota do Orzesze Jaśkowice), po którym jeździ i będzie jeździła kolej podmiejska. Nie ma nic wspólnego z założeniami Centralnego Portu Komunikacyjnego przeciwko któremu mieszkańcy Mikołowa i powiatu protestują od wielu miesięcy.