Bez opóźnień na budowie centrum przesiadkowego. Do końca 2020 roku w pobliżu Dworca PKP powstanie ponad 200 miejsc parkingowych, nowy dworzec autobusowy i infrastruktura komunikacyjna.
Zgodnie z informacją Urzędu Miasta na budowie centrum przesiadkowego nie ma opóźnień. Pierwszy etap inwestycji ma zostać zakończony na początku 2020 roku. Jedynym problemem, na jaki napotkali robotnicy był pocisk artyleryjski, znaleziony w pobliżu dworca PKP podczas prac ziemnych, który wymagał usunięcia przez jednostki saperskie.
Inwestycja, w ramach której powstaje największy w centrum Mikołowa parking docelowo mieszczący nawet 200 samochodów i kilkanaście miejsc postojowych dla taboru autobusowego powstanie obok Dworca PKP. W tym miejscu będzie można pozostawić swój środek transportu: samochód, motocykl czy rower i przesiąść się na inny środek transportu – pociąg lub autobus. Budowany obiekt w Mikołowie zostanie wyposażony w istotną dla obsługi podróżnych infrastrukturę. Oprócz miejsc parkingowych pojawią się nowe przystanki autobusowe, punkty sprzedaży biletów wraz z systemem informacyjnym z rozkładem jazdy i strukturą sieci komunikacyjnej. Realizacja tak dużej inwestycji została zaplanowana na lata 2018-2020.
W ubiegłym roku przebudowano drogę pomiędzy ul. Waryńskiego i Kolejową.
Odcinek ma ok. 470 metrów długości i w założeniu ma rozładować część ruchu drogowego z ul. Prusa. Po obu stronach łącznika pojawiły się chodniki, ławki, kosze na śmieci, oświetlenie. Koszt budowy I etapu całej inwestycji związanej z budową centrum przesiadkowego to ok. 7 mln zł. Ma on zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku – informuje Tomasz Rogula, rzecznik mikołowskiego magistratu.
Skrzyżowanie, parking dla autobusów i samochodów osobowych, zjazdy do posesji i chodniki są wykładane kostką brukową o różnej grubości. Układ drogowy otrzyma niezbędne oznakowanie poziome i pionowe. Zgodnie z informacją UM, będzie można również skorzystać z dwukierunkowej ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów na podłożu bitumicznym, dla lepszej widoczności oznaczonej kolorem czerwonym.
Połączenie drogowe Kolejowa - Waryńskiego to nowe możliwości komunikacyjne. Pozwoli ono zapobiec korkom na ul. Prusa, które tworzą się tu w godzinach szczytu. Dzięki niemu dogodniejszy dojazd do centrum (także rowerem) będą mieli mieszkańcy Rety. Mikołowianie z pewnością zasługują na zintegrowane Centrum Przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Nasze miasto jest częścią Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Wygodna i sprawnie działająca komunikacja to podstawa takiego organizmu, stąd nasze działania – wyjaśnia Mateusz Handel, wiceburmistrz Mikołowa.
W planie budowlanym jest poprawa bezpieczeństwa na rampie bocznicy kolejowej - wykonanie nowego ogrodzenia i wymiany bramy. By poszerzyć miejsce na centrum przesiadkowe likwidacji wymaga rozjazd nr 4 i tor nr 8 na stacji Mikołów. Wykonawca zdemontuje szyny i podkłady drewniane, a później przygotuje teren do połączenia toru nr 6 z nr 3 przez ułożenie nowego odcinka toru długości 35 metrów.
Budowa węzła przesiadkowego, czyli miejsca łączącego transport prywatny z publicznym, znacznie ułatwi mieszkańcom przemieszczanie się po Metropolii. Będzie można przyjechać na dworzec autobusem, samochodem, motocyklem lub rowerem i tu przesiąść się na kolej. Nowe miejsce wyposażone będzie w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, czyli w miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów czy systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się z rozkładem jazdy lub siecią komunikacyjną – przekonuje Tomasz Rogula.
Dziś samochody parkują w pobliżu peronu na Dworcu PKP. Istniejąca nawierzchnia budzi obawy kierowców o stan podwozia, spod asfaltu przebija stary bruk, a miejsc postojowych jest zdecydowanie mniej niż zakładana ich liczba już po remoncie.
Koniecznym wydaje się modernizacja samego budynku Dworca PKP i peronu. Niestety, teren należy do spółki Polskich Kolei Państwowych i jego remont nie leży w kompetencjach mikołowskiego magistratu.
Pierwszy etap projektu realizuje konsorcjum gliwickiej firmy SILESIA INVEST Sp. z o.o. (lider) i Novum Stone Expert Sp. z o.o. z Katowic (partner). Koszt całej inwestycji, w tym budowy nowego dworca autobusowego, systemu drogowego, poszerzenie ul. Prusa i stworzenie nowego parkingu to łącznie ponad 21 mln złotych. Zadanie zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej (ponad 13 mln złotych). Prace związane z ostatnim etapem inwestycji zaplanowano na koniec 2020 roku.