Po raz trzeci, mieszkańcy miasta zyskają szansę na pozbycie się chorobotwórczego materiału. Program jest wdrażany z udziałem środków zewnętrznych.
O szkodliwości azbestu i jego pochodnych nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Gmina Mikołów uruchomiła właśnie nabór beneficjentów do projektu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z budynków z terenu Gminy Mikołów - etap III” . Inicjatywa finansowana jest w całości ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Samorząd postanowił pomóc mieszkańcom we właściwym demontażu, zbiórce, transporcie i unieszkodliwieniu elementów budowlanych zawierających włókna azbestowe. Obecnie problem obecności eternitu dotyczy przede wszystkim dachów domów jednorodzinnych, których wiek przekracza kilkadziesiąt lat. Niegdyś wykorzystywany w dekarstwie ze względu na swoją ogniotrwałość, odporność na warunki atmosferyczne i działanie wody, a także ścieków. Był również znacznie tańszy niż blachodachówka.
Szkodliwość pyłów azbestowych jest jednak oczywista – eternit jest bezpośrednią przyczyną wielu chorób układu oddechowego, na czele z pylicą azbestową (azbestozą), międzybłoniakiem opłucnej i otrzewnej (nowotwory o wysokiej złośliwości), czy rakiem płuc.
Beneficjentami programu mogą być m.in. osoby fizyczne, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty, ujęte w gminnym programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Aby skorzystać z możliwości usunięcia eternitu trzeba wydrukować i wypełnić deklarację, umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta, po czym przesłać ją na adres: Wydział Ochrony Środowiska Urząd Miasta Mikołów, Rynek 16, 43-190 Mikołów. Można także wysłać wypełniony formularz mailem na adres: aleksandra.osicka@mikolow.eu; katarzyna.urbanek@mikolow.eu do końca lutego.
Więcej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej UM Mikołów i pod numerami telefonów Wydziału Ochrony Środowiska: 32 32 48 475 lub Biura Rozwoju Miasta: 32 32 48 466.