Wiadomości z Mikołowa

Mikołów zyska Gminny Rejestr Zabytków? W mieście na ewidencję czeka ponad 450 obiektów

  • Dodano: 2021-05-11 09:15

Mikołów potrzebuje stworzenia Gminnego Rejestru Zabytków? O taką ewidencję apeluje radna Aneta Esnekier.

Radna Aneta Esnekier przypomniała, że w przyjętej przez Radę Miejską Strategii Rozwoju Gminy Mikołów na lata 2020-2030 uznano w pierwszej kolejności, że najważniejszym atutem, niemal pierwszego stopnia są liczne obiekty zabytkowe.

Wśród nich na liście znalazły się m.in. zabytkowy układ urbanistyczny miasta, rynek, ratusz, kamienice, kościoły w postaci Bazyliki św. Wojciecha, kościoła pw. Matki Boskiej Śnieżnej, kościoła św. Jana, kościoła św. Mikołaja w Bujakowie, kościoła pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Śmiłowicach, kościoła św. Mikołaja w Borowej Wsi, kościoła św. Wawrzyńca w Mokrem czy kościoła św. Piotra i Pawła w Panowiach.

W zasobach zabytków znajdują się również krzyże, kapliczki, cmentarze (w tym żydowski), pomniki, mogiły, tablice pamiątkowe, wille (w tym Willa Zeumera), a także wapienniki w Mokrem czy schrony bojowe, które należą do Obszaru Warownego „Śląsk”.

Trzeba przypomnieć, że według zapisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami każdy szczebel samorządu, aby stworzyć właściwe warunki ochrony zabytków dzierży odpowiedzialność za sporządzenie i prowadzenie ewidencji zabytków.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy – radna Aneta Esnekier przypomniała treść ustawy o ochronie zabytków.

Okazuje się jednak, że Mikołów takiej ewidencji nie posiada, pomimo ewidentnego zapotrzebowania. Tu pojawia się prośba o utworzenie Gminnego Rejestru Zabytków.

Taki rejestr nie tylko pozwoli zadbać o istniejące zabytki, ale także da szansę osobom zainteresowanym na zweryfikowanie czy dany obiekt jest już zabytkiem czy może się nim dopiero stać - wyjaśnia radna.

Czy powstanie Gminny Rejestr Zabytków? Jest apel radnej o sporządzenie ewidencji obiektów zabytkowych

Okazuje się, że miasto w tej chwili przygotowuje się do wyłonienia podmiotu, który przygotuje karty adresowe dla ponad 450 obiektów zabytkowych w Mikołowie. Będzie to podstawa do stworzenia Gminnej Ewidencji Zabytków.

Prace przy sporządzaniu kart adresowych przewidujemy w okresie czerwiec-listopad 2021, a w miesiącach grudzień 2021 - styczeń 2022 nastąpi etap uzgodnienia kart z właścicielami obiektów zabytkowych oraz Wojewódzkim konserwatorem Zabytków w Katowicach – informuje burmistrz Mikołowa, Stanisław Piechula.

Po tym etapie prac przygotowawczych, burmistrz przyjmie droga zarządzenia Gminną Ewidencję Zabytków.

To jednak nie wszystko – ze względu na zbliżającą się rocznicę 800 lat istnienia miasta Mikołowa, władze planują stworzyć stronę internetową, na której zostaną udostępnione zbiory Gminnej Ewidencji Zabytków.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojMikolow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również